آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

انتقاد صفار هرندی از کار فرهنگی جزیره ای




تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

به گزارش ستاد خبری اولین اجلاس ملی «اصحاب عشق» صفار هرندی کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در این اجلاس در سخنانی گفت: تجمع شما مصداق کوثری است که حتما به مذاق طعنه‌زنان خوش نمی‌آید. باید خدا را شاکر باشیم البته بی‌آنکه بخواهیم به مسئولیت‌های بزرگی که در پیش رو داریم، مغرور شویم و نسبت به آن غافل شده و برداشت‌های فعلی خود دلخوش باشیم.
صفارهرندی ادامه داد: امیدارم که این خلاء‌ همانطور که تا الان پر شده در آینده نیز بیش از اینها جبران مافات کند.
وی تصریح کرد: باید بدانیم که مدیریت جهادی در مقابل چه مدیریتی مطرح می‌شود. مدیریت جهادی یعنی در فضایی عمل کردن که یک طرف آن اراده دشمن در تقابل حضور دارد. البته تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد.
صفارهرندی تصریح کرد: آنچه مورد عنایت حضرت آقاست این است که در عمل جهادی یک طرف دشمن است که بدون لحاظ کردن آن جهاد شکل نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه در سال‌های دهه 60 به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد عده‌ای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است، اما جلوه‌های تازه‌ای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دادند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در همین زمینه ادامه داد: یک تفکر معتقد بود که حالا که جنگ تمام شده باید دفتر جهاد راتعطیل کنیم و دور جدیدی را آغاز کنیم که حتی به این دوره جدید وجهه تئوریک هم می‌دادند. یکی از مقالاتی که در آن زمان منتشر شد مدیریت فقهی و مدیریت علمی نام گرفت.
برخی می‌خواستند مدیریت جهادی را محکوم به بی‌منطقی کنند
صفارهرندی در ادامه تاکید کرد: آنها قصد داشتند طوری مدیریت کنند که مدیریت جهادی به بی‌منطقی محکوم شود. افراد تعابیری نظیر فرارسیدن فصل خرد را مطرح کردند و اقداماتی در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر مبنای تجدیدپذیری در آنها صورت گرفت.
وی ادامه داد:‌ کسانی که نظریه‌پرداز نگاه عدالت‌پیشه در انقلاب بودند، تئوری‌پرداز جریان رفاه‌زده شدند که در خطبه‌های نماز جمعه نیز آن را مطرح کردند و مردم را به دنیاطلبی و دنیاخواهی تشبیه می‌کردند و از این طریق فرهنگ رفاه‌زدگی و مصرف‌گرایی را ترویج می‌دادند. دست دراز کردن به صندوق بین‌المللی پول یکی از اقداماتی بود که برای گسترش فرهنگ و رفاه‌زدگی انجام شد. البته این اقدامات با اهداف اولیه انقلاب در تعارض است اما آنها به بهانه برخاستن در حوزه اقتصاد، وارونگی فرهنگی ایجاد کردند که باید آن را تحمل می‌کردیم.
صفارهرندی تصریح کرد: آنها می‌گفتند باید به مردمی که از جنگ خسته هستند تنفس داد و کمی تفنن و تفریح لازم است و باید فضا را از عصبانیت جنگ خارج کنیم که این مسئله در آثار فرهنگی ما در فیلم‌ها دیده می‌شد.
وی در ادامه اظهار داشت: در سیاست نیز با این تئوری که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، کوتاه آمدند و آمادگی معامله کردن ارزش‌های انقلاب با اغیار را پیدا کردند.
صفارهرندی ادامه داد: ما از یک دوره‌ای که ناگزیر به مدیریت جهادی بودیم، به دوره‌ای وارد شدیم که نسبت به گذشته‌های خودمان تصمیم گرفتیم و این کار توسط دست‌اندرکاران ایجاد شد.
وی در ادامه افزود: در این شرایط رهبری از یک طرف می‌خواهند کشور و نظام مستقر را حمایت کنند و از طرفی نیز باید در برابر این ناهنجاری‌ها موضع می‌گرفتند که در این مقابله و ایستادگی هشدار دادند و از مردم می‌خواستند که نگذارند که وارونگی فرهنگی اتفاق بیفتد.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه ایمان به خداوند و اعتماد به او را یکی از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: گاهی اوقات ما به ظاهر به خداوند ایمان داریم اما اعتماد نداریم. بنابر این در مواقعی که می‌گوییم توکل به خدا، به دنبال کانال باز کردن از آدم‌ها می‌گردیم که راه را باز کنیم.
پرهیز از یاس و ناامیدی از شاخص‌های مدیریت جهادی
صفارهرندی در ادامه افزود: امیدواری و پرهیز از یاس و ناامیدی یکی از شاخص‌های مدیریت جهادی است. رهبر انقلاب مکرر در طول سال‌های تصدی مسئولیت خطیرشان همواره بر امیدواری بین همه اقشار مردم و به خصوص جوانان تاکید کردند. نباید هیچگاه بگذاریم که امیدها کشته شود. اگر امید از بین برود آمادگی برای ذلت آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: همه کسانی که در جبهه مقدم مبارزه حضور داشتند، پس از اینکه امیدهایشان متزلزل شد مغلوب شدند. یکی از اهداف دشمن متزلزل کردن امید‌هاست که باید به آن توجه کرد.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش خودباوری را یکی دیگر ازشاخص‌‌های مدیریت جهادی دانست و افزود: البته خودباوری در درون خودش آسیب‌ خودشیفتگی را نیز دارد. انسان در خودباوری نباید دچار خودشیفتگی شود، اما باید قبول کنیم که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری داریم. باید خودمان را باور کنیم و بدانیم که خیلی بیشتر از اینها هستیم.
صفارهرندی تاکید کرد: تردید به دل راه ندادن و مستقیم ماندن یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی است. در این مسیر انگیزه‌هایی ممکن است انسان را دچار تردید کند. گاهی اوقات انسان در مسائل معنوی و منطقی دچار تردید و تزلزل می‌شود. گاهی اوقات معنویات انسان خوب است، اما شک او کارش را خراب می‌کند.
وی افزود: باید خودمان را تجهیز کنیم و در برابر تهدیدها که با ظاهری منطقی می‌آیند، مقاوم باشیم و در ایمان دچار تزلزل نشویم.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: برخی از فعالان فرهنگی اسیر عملیات فرهنگی هستند، اما به درستی بهره‌ای از معارف نبردند. آنها باید بدانند که قطعا در جاها و مقاطعی کم می‌آورند.
صفارهرندی در ادامه اخلاص را یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: اگر همه مواردی که برای مدیریت جهادی عنوان کردیم موجود باشد، ولی اخلاص نباشد، هر روز ممکن است که به گوشه‌ای از کار لطمه وارد شود. اگر اخلاص در کار نباشد از مسیر حق و الهی منحرف می‌شویم.
وی در ادامه اظهارداشت: اعتقاد به آموزه‌های الهی و سیره پیامبر اسلام در اخلاص مهم است که این موضوع در حوزه فرهنگ بیشتر خودشان را نشان می‌دهد.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه به داشتن غیرت دینی،اعتقادی و انقلابی را یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رافت و رحمت در برابر مومنین و دوستان خدا ندارد. ما گاهی اوقات در این موارد کم می‌آوریم.
صفارهرندی ادامه داد:‌افرادی مانند بازرگان به آیاتی از قرآن استناد می‌کرد که احساس می‌کرد باید با کافرین نیز رافت داشته باشد.
نرمش قهرمانانه به معنای کوتاه آمدن از ارزش‌ها نیست
وی تاکید کرد: استفاده کردن از روش‌های علمی و با تدبیر و برنامه عمل کردن منافاتی با پایبندی به ارزشهای اسلامی، دینی و اعتقادی ندارد. ما در تئوری به اندازه سر سوزنی از آرمانهای‌مان کوتاه نمی‌آییم، اما ممکن است در بعضی از جاها به نظر بیاید که کوتاه آمده‌ایم که رهبر انقلاب نیز از آن به نرمش قهرمانانه تعبیر می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که ما از آرمانهای‌مان کوتاه آمده‌ایم.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در همین زمینه گفت: امام خمینی(ره) پس از پذیرش قطعنامه فرمودند که ما قطعنامه را پذیرفتیم و واقعا این کار را انجام داده‌ایم، اما سرسوزنی نباید از کینه مردم انقلابی‌مان نسبت به آمریکا کاهش یابد.
صفارهرندی در ادامه اعتقاد به عمل جبهه‌ای را یکی دیگر از شاخص‌های تحقق مدیریت جهادی دانست و گفت: عمل جبهه‌ای در حوزه فرهنگ به مراتب ضروری‌تر از عمل جبهه‌ای در حوزه نظامی است که ما به آن باید واقف باشیم.
انتقاد از فعالیت‌های فرهنگی "جزیره‌ای"
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه ضمن ابراز تاسف از برخی فعالیت‌های فرهنگی به صورت جزیره‌ای گفت: برخی جزیره‌های پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن این است که اینها طعمه گرگ‌های عقیدتی و تشکیلاتی می‌شوند.
صفارهرندی ادامه داد:‌کسانی ادعای خط امامی بودن می‌کردند، اما از دایره منویات امام خارج شدند. کسانی مدعی ورود در سلک یاران امام عصر بودند، اما از دایره منتظران واقعی خارج شدند و یا حتی روبروی آن حضرت نیز قرار گرفتند. هر کس از دایره عمل جبهه‌ای خارج شود به دنبال فرقه است.
وی پرکاری و خستگی‌ناپذیری را یکی دیگر از شاخص‌ مدیریت جهادی دانست و گفت: ساعت 8 صبح به سر کار آمدن و 2 عصر از کار برگشتن عملی جهادی نیست. ما باید روحیه‌ای خستگی‌ناپذیری و پرکاری داشته باشیم.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه افزود: آمادگی اخذ تصمیم یکی دیگر از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است. بعضی از ماها ده‌ها جلسه می‌گذاریم و مشورت می‌کنیم، اما به تصمیم نمی‌رسیم. جلسه باید به تصمیم و عزم منجر شود.
صفارهرندی افزود: ابتکار و روحیه جوان داشتن این نیست که قانون را کنار بگذارند.
نباید به اسم انقلابی بودن قانون‌شکنی کنیم
وی ادامه داد: در مواقعی فهم افرادی از روحیه جهادی این بود که باید قوانین و قواعد را لگدکوب کنیم. اینطور نیست و نباید به اسم انقلابی بودن قانون‌شکنی کنیم.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی داشتن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع را یکی از دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: آمادگی برای قبول انتقاد یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی است. مردمداری نباید به مردم‌خدایی منجر شود. بعضی‌ها برای اینکه دل مردم را به دست آورند، همه آرمانهایشان را فدای مردم می‌کنند. البته در ظاهر اینگونه است.
صفارهرندی در ادامه ولایتمداری و اعتقاد به ولایت را یکی از شاخص های مدیریت جهادی دانست و گفت: افراد باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشند  ما ولایتی‌هایی پیش از انقلاب داشتیم که ولایتی که آنها از آن دم می‌زدند امام فرمودند که آنها دیانت هم نداشتند. کسی که وارد ولایت الهی می‌شود، باید به سلسله مراتب این ولایت توجه کند. نمی‌شود مرید امام زمان باشی ولی در مقابل نایب امام زمان بایستی.
وی ادامه داد: کسانی را در سالهای اخیر داشتیم که دم از ولایت می‌زدند، اما بعد معلوم شد که منظورشان این است که ولایتی که آنها به آن وصل هستند و معتقد بودند که این ولایت این امکان را به آنها داده که مقابل ولی امر منصوب از ناحیه امام عصر شاخ و شانه بکشند و مقابلش بایستند. ما چنین ولایتی را قبول نداریم، باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشیم.
صفار هرندی در ادامه اظهارداشت: باید مراقب باشیم که اگر پول بیت‌المال به دستمان رسید، در شناخت مصالح نظام و دست بردن به بیت‌المال و پول ریختن به پای این و آن و اینطرف و آن طرف دقت کنیم. مدیریت جهادی با وسواس به دست می‌آید.
وی تاکید کرد: نباید خودمان را طلبکار بدانیم بلکه دائم باید احساس دین کنیم. یکی از عوامل سقوط از مدیریت جهادی پس از جنگ و دوران دفاع مقدس این بود که بعضی‌ها طلبکار شدند و به دنبال طلب‌هایشان بودند که بعضی از همین "از معراج‌برگشتگان" به مطالبه‌گری افتادند. کسی که مسلح به نگاه جهادی است، هیچگاه احساس مدیون بودن را از دست نمی‌دهد.
 



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.