آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
آیت الله جوادی آملی: جمهوریت و اسلام هر دو از طرف خداست

آیت الله جوادی آملی: جمهوریت و اسلام هر دو از طرف خداست


حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: این چنین نیست که جمهوریت را مردم و اسلام را انبیاء آورده باشند بلکه انبیاء علیهم السلام هم جمهوریت و هم اسلام را آورده اند. جمهوریت اسلامی است نه این که جمهوریت مردمی و اسلام محتوا باشد. هر دو را خدای سبحان آورده است. هم محتوا حق است و هم مردم باید بفهمند و بپذیرند.


به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: یکی از مسائلی که در قصص انبیاء علیهم السلام در این سوره آمده این است که در قبال رسالت، از مردم اجری نمی خواستند. شهید سوره یاسین می گوید «إتبعوا من لا یسئلکم اجرا و هم مهتدون»، از کسی که هم انسان خوبی است و هم حرف خوبی می زند،‌ هم حسن فاعلی دارد و هم حسن فعلی، باید تبعیت کرد زیرا نه غرضی دارد و نه عوضی می خواهد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: مبعوث شدن انبیاء به لسان قوم خودشان فقط برای این نیست که زبان و فرهنگ قوم خود را بدانند. این استدلال پیامبر صلی الله علیه و آله که می فرماید «فقد لبثت فیکم عمرا من قبله/ مدت زیادی را در میان شما زندگی کردم»،‌ استدلال بر جمهوریت است. این چنین نیست که جمهوریت را مردم و اسلام را انبیاء آورده باشند بلکه انبیاء علیهم السلام هم جمهوریت و هم اسلام را آورده و مردم هم پذیرفتند.

وی افزود: پیامبر باید در میان مردم سابقه خوبی داشته باشد. رسول خدا صلی الله علیه و آله هم حدود چهل سال در بین مردم زندگی کرده و امتحان داده است. حال یا پیامبر جمهوریت را استدلال می کند و یا از طرف خود مردم ارائه می شود. همان طور که قوم ثمود به حضرت صالح علیه السلام گفتند «قالوا یا صالح قد کنت فینا مرجوا قبل هذا»، تو امید آینده ما بودی یعنی امتحان خوبی دادی. این که خدای متعال این معنی را از ایشان نقل و امضا می کند معلوم می شود که جمهوریتْ اسلامی است نه این که جمهوریت مردمی و اسلام محتوا باشد. هر دو را خدای سبحان آورده است. هم محتوا حق است و هم مردم باید بفهمند و بپذیرند.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: فهم و پذیرش مردم هم حرف خدا است. ذات اقدس اله این مطلب را گاهی به زبان فطرت و عقل مردم و گاهی به صورت وحی و نقل ارائه می کند. تا مردم کسی را نشناسند دین و کشورشان را به او نمی سپارند. پیغمبر که برای مسئله گویی نیامده،‌ آمده تا کشور را اداره کند. مردم هم کشورشان را به کسی که فقط هم زبانشان باشد ولو این که عمری را در جای دیگر زندگی کرده باشد نمی دهند. باید هم زبان، هم زمان، هم فرهنگ، هم تجربه، هم سابقه و هم لاحقه آن ها باشد. مگر این که مردم بخواهند عقل خود را کنار گذاشته و به وفاق هوس و هوا حرکت کنند که شخص صالحی را کنار گذاشته و به دنبال دیگری باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: خدای متعال برای انسان فقط معده و روده نیافریده است. بلکه هم دستگاه تقنین برای انسان آفریده که فقه و قانون را بفهمد «فألهمها فجورها و تقواها» و هم قوه قضائیه در انسان آفریده است که اگر بدی کرد خود را سرزنش کند تا دیگر تکرار نکند «فلا أقسم بالنفس اللوامة». چند هزار پرونده قضایی که در کشور به خاطر گران فروشی، کم فروشی، تجاوز، دزدی، چک بی محل و مانند آن هست به خاطر شبهات پیچیده نیست بلکه مربوط به الفبای دین است که اگر از همین قوه قضائیه و مقننه که در خود انسان قرار داده شده اطاعت شود وضع ما این نخواهد بود.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.