آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ rss
نسخه چاپی ارسال
» ماجرای خانم بازی‌سازی که در خانه بازی تولید میکند
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

تأكيد آيت الله جوادي آملي بر لزوم اسلامي ‌شدن دانشگاه‌ها




تاریخ: ۸ آبان ۱۳۸۹

به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، آيت‌الله جوادي آملي در ديدار تعدادي از اساتيد دانشگاه تربيت معلم تهران درباره لزوم اسلامي كردن دانشگاه‌ها اظهار داشت: تعليم و تعلم بايد براي رضاي خدا باشد، يعني اگر انساني معلم يا متعلم است كه مي‌خواهد كاري انجام دهد، اين كار را نبايد آلوده كند، بلكه بايد براي رضاي خدا چيزي را ياد بگيرد و به ديگران ياد دهد.‌ 
وي گفت: بايد دانش‌هايي كه ياد گرفته‌ايم را در راه صحيح به كار ببريم نه در مسير باطل؛ به عنوان مثال اگر به انرژي هسته‌اي دست يافته‌ايم بايد از اين انرژي به صورت صلح‌آميز استفاده كنيم نه تخريبي. 
استاد حوزه علميه قم اظهار داشت: منظور از اسلامي‌كردن دانشگاه‌ها فقط اين نيست كه تعليم و تعلم در مسير رضاي خدا باشد و هر چه ياد گرفته‌ايم در مسير صحيح به كار بريم، در دانشگاه‌ها نمازخانه ايجاد شود، دعاهاي كميل و توسل قرائت شود و كلاس‌هاي دختران و پسران از همديگر تفكيك شوند، اين موارد كار حسينيه و مسجد است. 
آيت‌الله جوادي آملي در عين حال احداث نمازخانه و توجه به دعا در دانشگاه‌ها را از كارهاي مناسب دانست و خاطرنشان كرد: اگر صرفا اين كارها را در دانشگاه‌ها انجام داديم، دانشجوي مسلمان تربيت كرديم، نه اينكه دانشگاه اسلامي شده باشد. 
استاد برجسته حوزه با تاكيد بر اين نكته كه دانش حرف اول را در دانشگاه‌ها مي‌زند، تصريح كرد: عنصر محوري دانشگاه، علم است، اگر علم اسلامي شد دانشگاه هم اسلامي مي‌شود و ديگر لازم نيست كه به دختران و پسران بگويند كنار هم ننشينند. 
اين مرجع تقليد گفت: مگر در حوزه توصيه مي‌كنند مردان و زنان كنار هم ننشينند؛ مگر به طلبه‌ها مي‌گويند كه نماز را در اول وقت و حدالامكان جماعت بخوانند، چون علم در حوزه ديني است رهاوردهاي فراواني دارد اما اساسي‌ترين و عنصري‌ترين حرف دانشگاه علم و متون درسي است كه اگر اين متون اسلامي نشد، سفارشي است. 
آيت‌الله جوادي آملي به تلاش كشورهاي اسلامي براي اسلامي كردن علوم اشاره كرد و اظهار داشت: آنها در همايش‌هايي كه برگزار مي‌كنند به اين نتيجه رسيده‌‌اند كه علم اصلا اسلامي نيست. 
وي با اشاره به يكي از اين همايش‌ها كه در كشور مالزي برگزار شد، خاطرنشان كرد: در آن همايش سخنران رسمي جلسه، صحبت‌هايش را از طنز شروع كرد كه با استهزاء، خنده، سوت و كف حاضران همراه بود و در نهايت به اين نتيجه رسيد كه علم اصلا اسلامي نيست و اين مسئله براي بسياري از افراد به باور تبديل شد. 
آيت‌الله جوادي آملي با يادآوري اين نكته مهم كه اسلام مدعي است كه علم غيراسلامي وجود ندارد، افزود: علوم جزئي از قبيل طبيعيات، رياضيات و ... را علم كلي به نام فلسفه رهبري مي‌كند. 
وي با تشريح اهميت علم فلسفه و جهان بيني الهي يادآور شد: هيچ علمي از علوم، چه طبيعي و چه رياضي، نمي‌تواند خدا را ثابت يا نفي كند و يا درباره خدا شك كند، براي اينكه قلمرو آنها محدود است. 
استاد حوزه علميه قم گفت: تنها علمي كه بلندپروازي مال اوست، جهان‌بيني الهي يا فلسفه است و در اين جهان بيني الهي اين مسائل بحث مي‌شود كه آيا خدا هست يا نيست؟‌ 
استاد حوزه علميه قم از تمام علوم به عنوان امت و از فلسفه به عنوان امام امت ياد كرد و افزود: اگر از فلسفه به عنوان رياست علوم صحبت مي‌شود براي اين است كه درباره تمام علوم حرف مي‌زند؛ كار علوم جزئي، جزئي است ولي فلسفه كلي‌نگر است.‌ 
اين مرجع تقليد به چگونگي الحادي و الهي شدن فلسفه اشاره كرد و اظهار داشت: اگر جهان‌بيني به بيراهه و كژ راهه رفت سر از الحاد در مي‌آورد و مي‌گويد كه خدا در عالم نيست. اينها خودساخته هستند و اگر فلسفه خودساخته شد مسائل دين اسطوره و اضافه و خرافه مي‌شود. 
آيت‌الله جوادي آملي تصريح كردند: اگر فلسفه الحاد شود جميع علوم الحادي مي‌شود و اگر به راه راست رفت، اول به خودش خدمت مي‌كند و الهي مي‌شود، يعني معتقد مي‌شود كه جهان خدايي دارد، بعد هم همه علوم طبيعي، انساني و... را الهي و اسلامي مي‌كند.‌ 
وي تاكيد كرد: اگر فلسفه، الهي شد همه علوم خلقت‌شناسي مي‌شود و زمين، آسمان، دريا و صحرا مخلوق الهي مي‌شوند، اگر اينطور شد، عالم و معلوم و علم مخلوق خدا مي‌شوند و زمين‌شناسي لحظه به لحظه به جاي اينكه افقي حرف بزند، عمودي حرف مي‌زند.‌ 
وي افزود: دانشگاه‌هاي ما غرق در علوم اسلامي هستند اما نمي‌دانند از كجا علم ياد بگيرند، وقتي لاشه علم را سازماندهي كرديم ديگر نمي‌گوييم زمين اينچنين بوده است، اينچنين شده است و اينچنين مي‌شود بلكه مي‌گوييم خدا زمين را اينچنين كرد و اينچنين مي‌كند. 
آيت‌الله العظمي جوادي آملي در بخش ديگري از فرمايشات خود با بيان اينكه دين سه رشته جهان‌بيني الهي، جهان‌باني الهي و جهان‌آرايي الهي را به ما آموخت، تاكيد كرد: صدرالمتالهين مي‌فرمايد كه علم مانند معماري نيست، بلكه نظير بخش‌هاي رياضي است. 
وي در همين رابطه به بيان مثالي پرداخت و گفت: اگر يكي از خشت‌ها يا آجرهاي بنايي را بردارند و از ديوار غربي به ديوار شرقي ببرند اين بنا فرو نمي‌ريزد اما عدد هشت را كه بين هفت و نه است را بردارند، اين عدد هيچ كاربردي ندارد.‌ 
وي تصريح كرد: صدرالمتالهين مي‌فرمايد كه حرف عالم به قدري رياضي است كه هيچ چيزي را نمي‌توان از سر جايش برداشت. 
اين مرجع تقليد گفت: علم شرح معلوم است، معلوم فعل خداست و شرح فعل خدا غير از الهي و اسلامي نيست و اگر كسي بگويد شرح بشري است، اين اسلامي حرف زدن و قاروني فكركردن است. 
آيت‌الله جوادي آملي تاكيد كرد: اگر كسي در حوزه يا دانشگاه بگويد كه 40 يا 50 سال كار كرده است و زحمت كشيده و فكر كرده است، اين اسلامي حرف زدن و قاروني فكركردن است. 
وي در بخش ديگري از فرمايشات خود ضمن تاكيد مجدد بر لزوم اسلامي شدن دانشگاه‌ها تصريح كردند: لاشه علم را به صورت كتاب‌هاي درسي در آوردند، اين لاشه كه اسلامي و غيراسلامي ندارد. الان هم كسي قرآن را لاشه كند همانند كتاب‌هاي عربي مي‌شود و ديگر كتاب ديني نيست. 
اين استاد حوزه ادامه داد: اين جهان را مثله كردند و در مورد آن كتاب نوشتند و به دانشگاه‌ها دادند، اين دانشگاه تا الي الابد اسلامي نمي‌شود. 
آيت‌الله جوادي آملي به ويژگي‌هاي تقوا و طهارت روح اشاره كرد و افزود: از ديرزمان اين حرف به ايران زمين آمده بود كه اگر كسي حسي را از دست داد علم حاصل از آن حس را هم از دست مي‌دهد. 
وي تصريح كرد: مهم‌ترين راه دستيابي به اشيا، حواس پنج گانه است اما اسلام و دين فرموده كه همانطوري كه چشم و گوش راه تشخيص اشيا است، طهارت روح هم راه علم و اسرار است. 
اين مرجع تقليد گفت: تقوا فقط اين نيست كه انسان به بهشت برود، بلكه صحنه دل را غبارروبي مي‌كند و وقتي اين صحنه دل شفاف شد اسرار در آن مي‌تابد و اگر كسي باتقوا بود اسرار عالم را بهتر مي‌فهمد. 
وي با بيان اينكه گناه در فرهنگ ديني ما غبار صحنه قلب است، اظهار داشت: عده‌اي گرفتار غبارگيري هستند و صحنه قلبشان چرك گرفته است، اينها مي‌خواهند اسرار عالم را ببينند كه اين مهم با چشم ديده نمي‌شود، مي‌خواهند با آيينه دل ببينند ولي اين آيينه غبارگرفته است.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.