آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
دینِ پسنـدیده‌ی خدا

دینِ پسنـدیده‌ی خدا


شورِ شیرین


همین که سلام و احوالپرسی‌اش تمام شد امام به او گفت: مرحبا به تو که از دوستانِ حقیقیِ ما هستی. با اینکه از نزدیکانِ حضرت به حساب می‌آمد و از ایمان راسخی برخوردار بود بازهم تصمیـم گرفت اعتقادش را برای مولایش بازگو کند تا به حقانیتِ راهی که انتخاب کرده بیشتـر پی ببـرد و ثابت قدم‌تر باشد.

به امام هادی ـ علیه السلام ـ عرض کرد: «ای پسر رسول خدا! می‌خواهم دین و اعتقادِ خود را به شما عرضه کنم تا اگر صحیـح است آن را ادامه دهم و با رستـگاری لقای خدا را درک کنم».

عبدالعظیـم حسنی گفت: «اعتقاد دارم که خدا یکی‌ست و مانندی ندارد؛ آفریننده‌ی اجسام و نقش‌ها است. پروردگارِ همه چیز، مالک و تثبیت کننده‌ی آنها است. محمد بنده، فرستاده و آخرین پیامبران او است که بعد از او تا روز قیامت پیامبری نیست؛ شریعت و احکامش خاتم شریعت‌ها و احکام است به گونه‌ای که تا روز قیامت شریعتِ دیـگری غیر از آن نیست».1

أبالقاسم بعد از اقرار به توحید و نبوت اعتقادش را در مورد امامت بازگو کرد؛ گفت: «کارگزار و رهبرِ امت بعد از پیامبر حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب ـ علیه السلام ـ است». بعد از آنکه سلسله‌ی ائـمه را از روی ایمان و اعتقاد نام برد و به امام هادی ـ علیه السلام ـ رسید؛ امام به او گفت: «بعد از من فرزندم حسن، و بعد از او جانشین و فرزندش امام هستند. سبطِ من از نظرها پنهان می‌شود که حتی به خاطر شرایط زمان بردنِ نامش جایز نیست. بعد از آنکه جور و ظلم سراسر زمین را فراگرفته، با قیامِ خود عدل الهی را در گستره‌ی زمین پـُر می‌کند».

عبدالعظیم حسنی به فرموده‌های امام هادی ـ علیه السلام ـ اقرار کرد و در ادامه گفت: «شهات می‌دهم هرکس با آل الله ـ علیهم السلام ـ دوست باشد، با خدا دوست است و هر کس با آنها دشمن باشد دشمنِ خدا است. فرمانبـری از آنها اطاعت از خدا بوده و سرپیچی از دستوراتشان معصیتِ خدا است».2 او همچنین شهادت داد که معراج، سوال در قبر و بهشت و جهنم حقیقت دارد. در حالی که ایمانِ راسخ داشت، به زنده شدنِ مردگان بعد از مرگ، صراط، میزان و قیامت که در آینده رخ می‌دهد بار دیگر اقرار کرد.

عبدالعظیم حسنی شهادت داد که بعد از ولایت که اساسی‌ترین بنیانِ دین است نماز، روزه، حج، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر از فریضه‌های تعیین شده از سوی خدا است.

امام با لحنی که حاکی از رضایت نسبت به اعتقادات عبدالعظیم حسنی بود فرمود: «ای ابالقاسم! به خدا قسم این همان دینِ خدا است که آن را برای بندگانش پسندیده و به آن راضی است؛ به اعتقادت پایدار باش».3

 

مناسبت نوشت:

به نتیجه رسیدن هر عملی مستلزم وجود شرایط مطلوب است. انقلاب اسلامی با وجود هجمه‌های شیطانی دشمنان مختلف از شرایط مطلوب برای تبلیغ معارف الهی و ولائـی به شمار می‌رود. اگرچه یک روز از سال را روز "جمهوری اسلامی" نامگذاری می‌کنند اما در حقیقت همه‌ی روزهای سال، روز مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. علت پیشرفت نظام انقلاب اسلامی پیروی از حقایق قرآن کریم و معارف اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بوده است.

 


 

1 ـ تأئیـد کننده این اعتقاد که شریعت و احکام حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ خاتم شریعت‌ها است حدیث جناب زُراره از امام صادق ـ علیه السلام ـ است که فرموده‌اند: حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِی‏ءُ غَیْرُه . ( حکمی که پیامبر آن را حلال اعلام کرده تا روز قیامت حلال است و حکمی که آنرا حرام شمرده تا روز قیامت حرام است؛ غیر از این نیست و غیر از این نمی آید. ـ ابلاغ نمی‌شود ـ) (کافی ، ج 1 ، ص 58 ، باب بدعت‌ها و قیاس‌ها)

2 ـ اشاره به متن صریح زیارت جامعه کبیره که از امام هادی ـ علیه السلام ـ صادر شده و چنین آمده: من أحبـکم فقد أحب الله و من أبغضـکم فقد أبغض الله، مَن أطاعـکم فقد أطاع الله و من عصمـکم فقد عصیَ الله.

3 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج 2 ، باب 37، ح 1. (با اندکی اختصار، تصرف و حالتی داستان‌گونه)

http://shoreshirin.blog.ir



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.