آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ يكشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

آیت‌ الله مصباح یزدی: انزوا طلبی و گوشه‌گیری برای رسیدن به کمال نادرست است




تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انزوا طلبی و گوشه گیری برای رسیدن به کمال را نادرست خواند و با بیان اینکه حضرت امام راحل مصداق بارز انسان کامل بودند،‌ تاکید کرد: اگر تعلیم و تربیت باعث رشد و تعالی فرد نشود و خودسازی و تزکیه نفس را به همراه نداشته باشد،اسلامی و خدایی نیست.

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) پیش از ظهر امروز، در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه قم، با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت مراحل بسیاری دارد و هرکس به مقدار همت خود می‌تواند از آن بهره ببرد، افزود: حضرت امام‌خمینی(ره) در بهره‌گیری از تعلیم و تربیت دارای والاترین و عالی‌ترین مقام بود و آن تعلیم و تربیت عرفانی است.

وی اصل تعلیم و تربیت را برای شکوفا‌شدن و به فعلیت رسیدن استعدادهای نهفته انسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان‌ها ذاتا دارای استعدادهای نهفته هستند که خود به خود شکوفا نمی‌شود بلکه نیازمند تعلیم و تربیت است تا علوم بالقوه را به علوم بالفعل برساند.

 آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت باید باعث خودپروری و خودسازی شود، افزود: اگر تعلیم و تربیت باعث رشد و تعالی فرد نشود و خودسازی و تزکیه نفس را به همراه نداشته باشد،اسلامی و خدایی نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: برخی معتقدند برای رسیدن به خدا باید انسان در عزلت و خلوت به راز و نیاز با خداوند بپردازد و از معاشرت با افراد جامعه دوری کند تا اثری از گناه، لغو و لهویات افراد مترتب او نشود تا اسباب دوری از خدا را برای او به همراه داشته باشد،‌ این افراد انزوا و گوشه‌گیری را بهترین راه برای رسیدن به خدا می دانند، در حالی که امام‌خمینی(ره) این نوع گرایش را قبول نداشت.

 آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه نظریه عزلت و دوری از اجتماع نیازمند بحث و بررسی بیشتر است، گفت: امام‌خمینی(ره) بیشترین فعالیت‌های اجتماعی را بر عهده داشتند و به دیگران نیز توصیه می‌کردند تا در اجتماع به صورت فعال به فعالیت بپردازند، امام‌خمینی(ره) خود را فردی اجتماعی می‌دانست و با انزوا و گوشه گیری مخالف بود و رسیدن به تعالی را در گرو حضور داشتن در اجتماع و تزکیه نفس می‌دانست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) با اشاره به اینکه اگر به زندگی پیامبر‌اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که سیره عملی آنها به چه صورت بوده است، یادآور شد: حضرت علی(ع) نه تنها گوشه نشین و منزوی نبود بلکه در کنار عبادت و بندگی خداوند، مدام در حال جنگ با دشمنان یا کمک به فقرا و حل مشکلات مردم بود و در بطن اجتماع حضور گسترده و فراوان داشت و امام‌‌خمینی(ره) نیز این چنین بود.

 آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اگر اهل‌بیت(ع) اهل عزلت، انزوا و گوشه‌نشینی بودند دشمنان نیازی نمی‌دیدند آنها را به شهادت برسانند چون هیچ خطری نداشتند، در حالی که اهل‌بیت(ع) در جامعه حضور مستمر داشتند و مقابل هر بی‌عدالتی موضع گرفته و ایستادگی می‌کردند و امام راحل نیز در مقابل دشمنان ایستادگی می‌کرد و از هیچ خطری نمی‌ترسید.

وی با اشاره به اینکه فطرت انسان این است که با دیگران ارتباط داشته باشد، تنهایی و عزلت گزینی را برای رسیدن به کمال ناقص دانست و اظهار داشت: انسان باید مظهر همه تجلیات الهی باشد و برای رسیدن به این مهم باید از همه چیز بگذرد.

آیت‌الله مصباح یزدی کمال انسانی را رشد و تعالی در همه امور الهی دانست و افزود: امام‌خمینی(ره) مصداق بارز یک انسان کامل بود چون همه وظایف خود را به خوبی و در هرجایی عملی می‌کرد و تعلیم و تربیت اسلامی را در گرو این مهم می‌دانست و همه را به عملی کردن اهداف والا دعوت می‌کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان امام خمینی(ره) را شبیه‌ترین انسان‌ها به امیرالمؤمنین علی(ع) دانست و خاطرنشان کرد: امام در سخت‌ترین حالات نسبت به انجام وظایف مبادرت می‌ورزید و از هرگونه کوتاهی دوری می‌کرد، ما نیز باید برای ارتقاء و تعالی و رسیدن به هدف امام‌خمینی(ره) تلاش کنیم.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.