نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
افشاي سوء استفاده سياسي آمريكا و متحدانش از آژانس انرژي اتمي


تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال در گزارشي تصريح كرده كه آمريكا و متحدان اروپايي اش به خاطر اختلافات سياسي با دمشق، آژانس بين المللي انرژي اتمي را تحت فشار گذاشته اند تا اين كشور را به ساخت مخفيانه رآكتور هسته‌اي متهم سازد.
افشاي سوءاستفاده سياسي آمريكا و متحدانش از آژانس انرژي اتمي

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،اين روزنامه نومحافظه كار آمريكايي روز يكشنبه نوشته است كه آمريكا و متحدانش مي خواهند به اين بهانه پرونده سوريه را به شوراي امنيت بكشانند.
وال استريت ژورنال افزوده است مقامهاي آمريكايي و اروپايي گفتند اگر يوكيو آمانو مدير كل آژانس چنين موضوعي را اعلام نما يد در آن صورت پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل تحويل داده خواهد شد.
مقامهاي مذكور در ادامه اشاره كرده اند كه ما شوراي امنيت را هم تحت فشار مي گذاريم كه سوريه را موظف سازد ظرف چند ماه اطلاعاتي را راجع به تاسيسات هسته اي كه مظنون به در اختيار داشتن آنها است، اعلام كند.
به گفته اين مقامهاي آمريكايي و اروپايي كه وال استريت ژورنال نامي از آنها نبرده، اگر سوريه در شورا همكاري نكند با توبيخ و شايد هم جريمه روبرو خواهد شد. يك نمونه از اين تاسيسات مورد اتهام رآكتوري است كه درسال 2007 بدست اسرائيل بمباران شد.
روزنامه وال استريت ژورنال در ادامه به سركوب عوامل آمريكا و اسرائيل در سوريه پرداخته و نوشته است: امريكا و اتحاديه اروپا در جستجوي يافتن راههايي هستند تا بوسيله آن رژيم دمشق را بابت اين سركوب، بيش از گذشته منزوي سازند.
اين روزنامه نومحافظه كار آمريكا در ادامه افزوده است كه واشنگتن تلاش داشت با حركتهاي ديپلماتيك اتحاد ميان سوريه و ايران را از بين ببرد اما نتيجه نداد .
يك مقام اروپايي به وال استريت ژورنال گفته است:ما تاكنون تصور مي كرديم مي توانيم از طريق ديپلماتيك رابطه سوريه با ايران را بشكنيم درحاليكه اينك ما مي توانيم با اعمال فشار به اين هدف برسيم.
برپايه اين گزارش، به گفته ديپلماتهاي امريكايي، موانعي بر سر راه اعمال فشار امريكا و اروپا بر شوراي امنيت براي شدت عمل به خرج دادن در قبال رژيم اسد وجود دارد. روسيه به خصوص مقابل اين اقدامات ايستاده است. سوريه از متحدان قديمي روسيه است.
اين مقامات متذكر مي شوند كه كه با توجه به اين موانع، تنها مجرا براي اعمال فشار بر رژيم اسد آژانس بين المللي انرژي اتمي است .
وال استريت ژورنال افزوده است: امريكا و اروپا به آژانس توصيه كرده اند كه در گزارش چهارماهه خود در مورد سوريه كه قرار است ماه آينده منتشر شود اعلام كند كه بازرسانش به اين نتيجه گيري رسيده اند كه تاسيسات بمباران شده توسط اسرائيل يك رآكتور بوده است.
اين روزنامه آمريكايي نوشته است: اگر اين موضوع به تائيد برسد، شوراي حكام 35 نفره آژانس قطعنامه اي صادر خواهد كرد ودر ان دمشق را به عمل نكردن به تعهداتش در قبال آژانس متهم خواهد ساخت. در آن صورت پرونده سوريه به شوراي امنيت تحويل داده خواهد شد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=4336&tab=rooz